Skip to content Skip to footer

Statut

Rozdział I - Postanowienia ogólne

  1. Stowarzyszenie działa pod nazwą: Stowarzyszenie Kultury i Współpracy Polsko – Tureckiej TURKPOL, zwane dalej “Stowarzyszeniem”.
  2. Stowarzyszenie działa na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz postanowień niniejszego statutu.
  1. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem miasta stołecznego Warszawy i województwa mazowieckiego.
  2. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działania poza granicami kraju, zgodnie z tamtejszym prawem.
  3. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto stołeczne Warszawa.

Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym zakresie działania, jeżeli nie narusza to zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną.

Rozdział II - Cele i sposoby ich realizacji

Cele Stowarzyszenia:

1- budowanie i pogłębianie przyjaznych stosunków polsko-tureckich opartych na otwartości, tolerancji oraz współpracy,

2- zwiększanie wiedzy obu społeczeństw na temat Polski i Turcji oraz relacji polsko – tureckich, przełamywanie stereotypów,

3- wspieranie, pielęgnowanie i promowanie polskiego dziedzictwa kulturowego w Turcji,

4- wspieranie, pielęgnowanie i promowanie tureckiego dziedzictwa kulturowego w Polsce,

5- integrowanie i wspieranie środowiska polskiego w Turcji, jak również osób z nim związanych,

6- integrowanie i wspieranie środowiska tureckiego w Polsce, jak również osób z nim związanych,

7- wspieranie dialogu międzykulturowego i międzywyznaniowego,

8- zwiększanie wiedzy na temat różnic kulturowych i wielokulturowości,

9- szerzenie postaw tolerancji i zrozumienia, przeciwdziałanie różnym formom dyskryminacji, w szczególności na tle rasowym, narodowościowym lub wyznaniowym.

10- zachęcanie do zacieśniania relacji biznesowych i zaangażowania między Turcją a Polską,

11- podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,

12- prowadzenie działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego,

13- prowadzenie działalności na rzecz integracji cudzoziemców narodowości tureckiej oraz integracji cudzoziemców narodowości tureckiej z obywatelami polskimi

14- wspólne tworzenie i prowadzenie projektów w powyższym zakresie we współpracy z innymi krajami Unii Europejskiej.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1- tworzenie płaszczyzny komunikacji, działania i współpracy polsko – tureckiej,

2- działalność kulturalną,

3- działalność twórczą,

4- działalność sportową,

5- działalność naukową,

6- działalność dydaktyczną i edukacyjną,

7- działalność wydawniczą,

8- organizowanie spotkań i warsztatów tematycznych,

9- współpracę i wspieranie organizacji o podobnych założeniach programowych w kraju i za granicą,

10- współpracę z organami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami społecznymi, placówkami kulturalno – oświatowymi oraz mediami,

11- przyznawanie nagród i wyróżnień dla osób i instytucji zasłużonych w swojej działalności dla realizacji celów Stowarzyszenia.

Rozdział III - Członkowie Stowarzyszenia

1- Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:

a) zwyczajnych

b) wspierających,

c) honorowych.

2- Osoby prawne mogą być wyłącznie członkami wspierającymi.

Członkami Stowarzyszenia mogą zostać obywatele polscy i cudzoziemcy – w tym także niemający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

1- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna, która złoży Zarządowi deklarację przystąpienia do Stowarzyszenia.

2- Członków zwyczajnych przyjmuje Zarząd w terminie 1 miesiąca od daty złożenia deklaracji.

Członkowie zwyczajni mają prawo:

1- biernego i czynnego uczestnictwa w wyborach do władz Stowarzyszenia,

2- brać czynny udział w pracach Stowarzyszenia,

3- korzystać z dorobku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia,

4- otrzymywać wszelkie informacje dotyczące działalności Stowarzyszenia,

5- korzystać ze świadczeń ustalonych przez władze Stowarzyszenia,

6- zgłaszać wnioski co do działalności Stowarzyszenia.

Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
1- przestrzegać statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,

2- aktywnie uczestniczyć w działalności Stowarzyszenia i w realizacji jego celów,

3- uczestniczyć w walnych zebraniach członków,

4- regularnie płacić składki i wypełniać inne obowiązki wynikające z uchwał władz Stowarzyszenia.

1- Członkostwo zwyczajne w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
a. dobrowolnej, pisemnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia złożonej do Zarządu,
b. wykluczenia przez Zarząd:
– ze względu na brak przejawów aktywnej działalności na rzecz Stowarzyszenia,
– z powodu rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień lub uchwał władz Stowarzyszenia lub
– z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań przez okres przekraczający dwunastu miesięcy,
c. utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
d. śmierci członka,
e. likwidacji Stowarzyszenia.

2- Od uchwał Zarządu w sprawie członkostwa zwyczajnego w Stowarzyszeniu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 1 miesiąca od daty doręczenia stosownej uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.

1- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna lub prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia, która złoży Zarządowi deklarację przystąpienia do Stowarzyszenia.

2- Członków wspierających przyjmuje Zarząd w terminie 1 miesiąca od daty złożenia deklaracji.

1- Członkowie wspierający uprawnieni są do korzystania z praw członka zwyczajnego z wyjątkiem biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak mieć głos doradczy.

2- Członkowie wspierający są zwolnieni z obowiązku płacenia składek, ale mają obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych przez siebie świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.

3- Członkowie wspierający mają prawo uczestniczenia w posiedzeniach Zarządu Stowarzyszenia w charakterze obserwatora.

1- Członkostwo członka wspierającego w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
a. dobrowolnej, pisemnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia złożonej do Zarządu,
b. wykluczenia przez Zarząd,
c. utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
d. śmierci członka, a w przypadku osoby prawnej utrata osobowości prawnej
e. likwidacji Stowarzyszenia.

2- Od uchwał Zarządu w sprawie członkostwa wspierającego w Stowarzyszeniu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 1 miesiąca od daty doręczenia stosownej uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.

1- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia.

2- Członkiem honorowym staje się po przyjęciu uchwały przez Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu lub co najmniej 6 członków Stowarzyszenia, za zgodą osoby, która ma zostać członkiem honorowym Stowarzyszenia.

1- Członkowie honorowi uprawnieni są do korzystania z praw członka zwyczajnego z wyjątkiem biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak mieć głos doradczy.

2- Członkowie honorowi są zwolnieni z obowiązku płacenia składek.

Członkowie honorowi mają obowiązek przestrzegać statutu i uchwał władz Stowarzyszenia.

1- Członkostwo członka honorowego w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
a. dobrowolnej, pisemnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia złożonej do Zarządu,
b. wykluczenia przez Zarząd,
c. utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
d. likwidacji Stowarzyszenia.

2- Od uchwał Zarządu w sprawie członkostwa honorowego w Stowarzyszeniu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 1 miesiąca od daty doręczenia stosownej uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.

Rozdział IV Władze Stowarzyszenia

1- Władzami Stowarzyszenia są:
a. Walne Zebranie Członków,
b. Zarząd,
c. Komisja Rewizyjna.

2- Kadencja władz trwa trzy lata i upływa z chwilą otwarcia Zwyczajnego Walnego Zebrania Członków.

3- Wybór władz odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członków. Wybór władz następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów.

4- Uchwały władz Stowarzyszenia zapadają, jeżeli Statut nie stanowi inaczej, zwykłą większością głosów obecnych i uprawnionych do głosowania członków.

Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków. W jego skład wchodzą członkowie zwyczajni oraz członkowie wspierający i honorowi z głosem doradczym.

Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:

1- określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,

2- wybór i odwoływanie wszystkich władz Stowarzyszenia, a w razie potrzeby powoływanie i odwoływanie członków tych władz,

3- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,

4- udzielanie Zarządowi absolutorium,

5- ustalanie zasad gospodarowania funduszami i majątkiem Stowarzyszenia,

6- uchwalanie zmian statutu,

7- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
8- podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego,

9- podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji,

10- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,

11- podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.

1- Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd raz w roku.

2- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
a. z własnej inicjatywy,
b. na wniosek Komisji Rewizyjnej,
c. na wniosek co najmniej 1/3 liczby członków zwyczajnych.

1- Jeżeli Zarząd nie zwoła Walnego Zebrania Członków w terminie 30 dni od złożenia wniosku, zwołania dokonuje Komisja Rewizyjna.

2- O terminie, miejscu i porządku Walnego Zebrania Członków, Zarząd zawiadamia wszystkich członków Stowarzyszenia na 30 dni przed jego rozpoczęciem. Jeśli na zebraniu nie ma wymaganego kworum, zwołuje się zebranie w drugim terminie nie później niż w ciągu miesiąca od dnia zwołania pierwszego Walnego Zebrania Członków.

1- Zarząd składa się z od 4 do 9 osób: Prezesa Zarządu oraz Członków Zarządu, wybieranych przez Walne Zebranie Członków.

2- Zarząd zbiera się co najmniej raz na trzy miesiące.

3- 3. Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

Do kompetencji Zarządu należy:

1- kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia,

2- realizowanie uchwał Walnego Zebrania Członków,

3- zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,

4- ustalanie wysokości składek członkowskich,

5- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,

6- przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia,

7- zwoływanie Walnego Zebrania Członków.

Do składania oświadczeń woli, podpisywania dokumentów i zaciągania zobowiązań w imieniu Stowarzyszenia upoważnieni są Prezes Zarządu działający samodzielnie lub dwóch Członków Zarządu działających łącznie. Osoby te mogą ustanowić jednego lub kilku pełnomocników uprawnionych do działania w zakresie i na warunkach ustalonych w pełnomocnictwie.

1- Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób: Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i 2 Członków Komisji Rewizyjnej, wybieranych przez Walne Zebranie Członków.

2- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być jednocześnie członkami Zarządu.

3. Komisja Rewizyjna jest kolegialnym organem nadzoru, odrębnym od organu zarządzającego i niepodlegającym mu w zakresie wykonywania nadzoru, przy czym jej członkowie:

    • 2. nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
    • nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

1- kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia,

2- ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu,

3- składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków wraz z oceną działalności Stowarzyszenia i Zarządu,

4- wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o udzielenie absolutorium Zarządowi,

5- wnioskowanie o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu,

6- żądanie zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków.

W razie zmniejszenia się składu Zarządu lub Komisji Rewizyjnej poniżej liczby wskazanej w Statucie w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić poprzez wybory uzupełniające na Nadzwyczajnym Walnym Zebraniu Członków, zwołanym niezwłocznie przez Zarząd.

1- Członkowie Zarządu nie otrzymują wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
2. Members of Audit Committee. shall not receive remuneration due to their function,

Rozdział V Majątek i fundusze Stowarzyszenia

1- Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
a. składki członkowskie,
b. darowizny (pieniężne i dary rzeczowe),
c. dotacje ze środków publicznych i prywatnych,
d. sponsoring,
e. zbiórki publiczne, kampanie,
f. dochody z majątku organizacji, inwestycje kapitałowe,
g. dochody z działalności odpłatnej pożytku publicznego,
h. spadki, zapisy.

2- Stowarzyszenie może nieodpłatnie otrzymać na własność lub do używania ruchomości, nieruchomości oraz inne prawa majątkowe.

Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.

2. Zabrania się:
a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”, przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
b) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego;
c) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.

Rozdział VI Postanowienia końcowe

1- Uchwałę w sprawie zmiany Statutu lub rozwiązania Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów, w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.

2- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.